Svaigu, bioloģiski audzētu zaļumu iekļaušana pavasara ēdienkartē ir visdrošākais un veselīgākais ceļš uz kūsājošu enerģiju un ziemas pelēcīgā bāluma dzēšanu no mūsu sejām. Vismaz vienai bļodiņai svaigu zaļo salātu uz galda vajadzētu būt ik dienas. Pirmajos pavasara zaļumos vitamīnu un minerālvielu koncentrācija ir daudz augstāka nekā pērnajos dārzeņos vai lielajās, attīstītajās lapās, kuru straujais augšanas periods jau beidzies.

K vitamīns, kas mitinās lociņos, pētersīļos, kāpostos, brokoļos un citos zaļajos augos, nepieciešams zobu un kaulu veselībai, šūnu augšanai un asins recēšanai. Piemēram, sarkano kāpostu mikrozaļumos ir līdz pat 69 reizēm vairāk K vitamīna un līdz 40 reizēm vairāk E vitamīna nekā jau izaugušos kāpostos.

Kviešu dīgsti bagāti ar holīnu – B4 grupas vitamīnu, kas palīdz smadzeņu darbībai, uzlabo atmiņu, samazina holesterīna līmeni asinīs un piedalās arī tauku šķelšanas, vielmaiņas un augšanas procesos. Līdzās B grupas vitamīniem, kviešu zelmenī atrodamas arī daudzas citas vērtīgas minerālvielas, to skaitā, magnijs, kālijs un kalcijs.

Saulespuķu mikrozaļumos, ko bez īpašas pierunāšanas uz kārā zoba labprātīgi liek arī bērni, ir sastopami teju visiem alfabēta burtiem atbilstošie vitamīni, kā arī kalcijs, kālijs, dzelzs, magnijs, cinks, mangāns, selēns un fosfors.

Svaigos pētersīļos un dillēs ir krietni vairāk C vitamīna nekā citronos, tas bagātīgi atrodams arī lociņos un dažādos mikrozaļumos. Ja negribam mocīties ar pavasara vīrusiem, C vitamīns no svaigiem zaļumiem var kļūt par mūsu dabisko aizsargmūri. Savukārt hlorofils, ko satur zaļās lapiņas, ir dabisks organisma tonizētājs, kas palīdz pieveikt pavasara nogurumu. Tas nodrošina enerģiju, stimulējot sirdsdarbību un vielmaiņu.

Visi jaunie zaļumi ir bagāti ar B grupas vitamīniem, kas ir neizstājams palīgs nervu sistēmas stabilizēšanai, kā arī ar beta karotīnu, kas organismam nepieciešams A vitamīna ražošanai. Tas savukārt vajadzīgs onkoloģiskās veselības un imūnsistēmas nostiprināšanai. Karotenoīdi un A vitamīns ir arī lieliski palīgi redzes un acu veselībai.

Nevar izdalīt tikai viena veida pavasara zaļumus, kas būtu pārāki par citiem, tie visi ir ar bagātīgu uzturvērtību. Cilvēka organisms lieliski prot paņemt to, kas viņam vajadzīgs, ja vien mēs tam iedodam to, no kā var paņemt, tāpēc ir svarīgi ēdienkartē iekļaut dažādus pavasara zaļumus, neaprobežojoties tikai ar tradicionālajiem lokiem un dillēm.